Voetgangers verleiden naar de Zouthaven

Opdrachtgevers: Stadsdeel Oost van Amsterdam en ondernemersplatform Zouthaven (Muziekgebouw aan het IJ, BIMHUIS, Mövenpick hotel, Passengers Terminal Amsterdam,Thinking of Holland, Segway, IPO’s Coffee Gallery, Subway, Lovers, Amsterbike en Restaurant Zouthaven).

De Amsterdamse Zouthaven (Oostelijk Havengebied) kent piekbezoekersmomenten (bij het aanmeren van een cruiseschip, conferenties of evenementen in het Mövenpick en concerten in Muziekgebouw aan t IJ en Bimhuis), maar een groot deel van de tijd maakt de openbare ruimte in de Zouthaven een verlaten indruk. Het gebied mag nog meer gaan bruisen, maar niet meer gemotoriseerd verkeer aantrekken.

Om dit te bereiken sloegen Stadsdeel en Ondernemersplatform de handen ineen om twee verbeteringen tot stand te brengen:
- verhoging van de aantrekkelijkheid van de openbare ruimte, door inrichting en activiteiten;
- verbetering van de voetgangersvindbaarheid van de Zouthaven vanuit het centrum van de stad.

Het ondernemersplatform heeft een veelheid aan ideeën ontwikkeld met betrekking tot het eerste punt. Omgeving en beleving bracht ideeën naar voren ten behoeve van de voetgangersvindbaarheid en veiligheid en bracht alle ideeën samen in een ideeënboek voor de betrokken wethouders in Oost (2012/2013).